Forum
Q&A
Mladen/SRB: Šta je suštinski novo u Vašem projektu u odnosu na EntreComp?
EntreComp je okvir sa poželjnim preduzetničkim osobinama, ali ne znači ništa ako ne primenite odgovarajuće alate koji su potvrđeni u praksi uspešnih svetskih kompanija. Umesto da nauče da pamte, učesnici našeg projekta uče kako da razmišljaju preduzetnički.
Nikola/SRB: Da li se projekat može primeniti u skraćenom obliku, da se svede na godinu dana i šta preuzeti kao najvažnije delove?
Može. Najvažniji delovi su: priprema nastavnika u vidu LTT obuke i 21 radionica prema priručniku „Materijal za obuku“.
Toše/MKD: Дали постои можност нашето училиште да биде вклучено во проектните активности?
Nažalost, projekat je već blizu završetka i nema mogućnosti da se novi partner uključi kao deo konzorcijuma, as obzirom na fiksna budžetska sredstva i dinamiku aktivnosti. Ukoliko ste zainteresovani za učešće u budućim projektima, pošaljite podatke o školi i dosadašnjem iskustvu u EU projektima.
Aleksandra/MNE: Kakva je mogućnost primjene metodologije iz projekta u praksi srednjih škola kao obavezne?
Predlog Nastavnog plana i programa (kurikulum) „Inovativno preduzetništvo“ biće dostavljen nadležnim ministarstvima obrazovanja u zemljama učesnicama projekta, na razmatranje i ako bude sluha, verujemo da će se predlog barem u nekim delovima (a možda i u celini) ugraditi u zvaničan nastavni plan za srednje stručne škole.
Natalija/HR: Iz kojeg razloga se projekt odnosi samo na srednje strukovne škole, a nije uključena niti jedna gimnazija?
Fokus je određen Erasmus + konkursnim pravilima, na izgradnju kapaciteta VET škola, opšte škole su isključene iz nepoznatih razloga. Postoji mogućnost da se inicira uvođenje predmet Poduzetništvo i u gimnazije kod nadležnog Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, s obzirom da su preduzetničke kompetencije potrebne svima, kako je i navedeno u EntreComp referentnom okviru.
Emir/BiH: Da li se samo škole iz Sarajeva mogu prijaviti za učešće u vašem projektu ili i druge škole?
Učešće u projektima nije ograničeno samo na Sarajevo, odabir partnera se vrši na bazi više kriterijuma, pre svega na osnovu profila škole, kadrovskih potencijala, iskustva i rezultata u prethodnim projektima i uverenja nosioca projekta o posvećenosti ostvarenju projektnih rezultata kao garancija da će se projekat uspešno realizovati u harmoniji, međusobnom uvažavanju, poštovanju rokova, savladavanju izazova, zajedničkoj odgovornosti i ispunjenju očekivanih rezultata.
Predrag/SRB: Ideja za primenu PBL metoda deluje interesantno, ali to nije predviđeno u programima obrazovanja i mislim da trenutno nije izvodljivo u školama.
Tačno je da se nastava odvija uglavnom prema klasičnom sistemu, ex-katedra, gde su učenici uglavnom usmereni da pamte činjenice i da posle, putem testova, pokažu šta su naučili da bi dobili prolaznu ocenu. Nažalost, naučene činjenice vremenom gube na značaju prema izmenjenim okolnostima, a nove informacije mogu se uvek pronaći na Internetu. Svaki nastavnik, shodno mogućnostima i svojoj želji, mogao bi da odvoji 10 minuta od časa, i da šansu svojim učenicima da rade grupno na kritičkom razmišljaju tražeći odgovor na pitanje: ZAŠTO je to tako – umesto prostog pamćenja ŠTA je to.
Jelena/HR: Je li moguće prisustvovati kreativnoj radionici kako bi se vidjelo kako se to radi u praksi?
Svakako, javite se da se dogovorimo kada bi mogli prisustvovati i slobodno dođite na čas.
Suzana/SRB: Deluje dosta zanimljivo to što radite, da li će to imati efekta u praksi?
Efekti obuke nisu ograničeni na kratkoročne ciljeve. Učenici uče kako da razmišljaju preduzetnički, a kada će i kako upotrebiti stečene veštine, zavisi od situacije. Najveći broj učenika će pokušati da nađe zaposlenje u postojećim kompanijama ili državnoj službi, kao najsigurnije izvore prihoda. U nekom trenutku, iz različitih razloga, ili silom prilika (male plate, firma propada, loši međuljudski odnosi itd.) ili sopstvenom voljom, krenuće putem osnivanja sopstvene firme. Tada će stečene veštine biti neophodne – od početnog koraka prepoznavanja prilika na tržištu, generisanja i evaluacije ideja, pronalaženja potrebnih resursa – materijalnih, tehničkih i personalnih, pa do izrade održivog biznis plana i adaptacije tržišnim prilikama, konkurenciji, ili ukupnom pravnom i ekonomskom okruženju. Glavne veštine će biti prilagodljivost i brzo reagovanje na promene.
Vukašin/MNE: Zainteresovani smo za učešće u projektu, kako se možemo prijaviti?
U ovom ciklusu to nije moguće, jer je konzorcijum već formiran a budžetska sredstva raspodeljena. Predlažem da se prijavite preko portala Erasmus plus kao zainteresovana škola koja traži partnera za učešće u narednim projektima.
Admir/BiH: Da li će učesnici projekta iz Sarajeva na kraju dobiti poziv da putuju u Novi sad, Osijek ili Budvu?
Projekat Open future ne spada u kategoriju Mobility projekata (K1) nego u kategoriju izgradnje kapaciteta srednjih stručnih škola. Primarna obuka je usmerena na nastavnike, koji svoje stečeno znanje, iskustvo i veštine prenose na učenike. Nažalost, učenici neće posećivati gradove gde se projekat održava, ali je pokrenuta ideja da se organizuje razmena učenika, tako da se učesnici međusobno posećuju sa smeštajem u porodicama učenika domaćina.
Ljupče/MKD: Дали материјалите од проектот ќе бидат преведени на македонски јазик?
Ne, svi materijali su prevedeni na engleski jezik i kao takvi se mogu slobodno preuzeti i shodno interesovanju, prevesti na lokalni jezik. S obzirom da su materijali u PDF formatu, možete koristiti Google translate servis (ili neki drugi internet prevodilac) i imaćete sve materijale na svom jeziku.
Srđan/MNE: Kako podstaći nastavnike da implementiraju radionice u dopunskoj nastavi (kao vannastavnu aktivnost), ako za taj rad ne mogu biti plaćeni?
Nažalost, obično nema budžetskih sredstava za vanredno angažovanje nastavnika u dopunskoj nastavi, ali rešenje može biti u okviru časova razrednog starešine, bez potrebe za dodatnim plaćanjem ili organizaciju časova van usvojenog rasporeda. Ako nastavnik ima želju da praktično izvodi kreativne radionice i potrebno interesovanje učenika, uz saglasnost direktora, to je sasvim izvodljivo.
Slavica/SRB: Ne vidim da je u projekat uključena bilo koja škola iz Srbije, da li postoji neki razlog?
Program jačanja kapaciteta u okviru Erasmus plus programa je usmeren na VET škole iz zemalja Zapadnog Balkana koje nisu u EU i nisu partneri u programu finansiranja Erasmus +. Tu spadaju Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija i Kosovo. Škola iz Hrvatske je u ulozi partnera sa znanjem i iskustvom koje prenosi na škole iz fokus grupe.
Dunja/SRB: Da li možete organizovati testiranje učenika prema priručniku „Alat za procenu trenutnog stanja preduzetničkih kompetencija“ u našoj školi u Subotici?
Testiranje možete sprovesti i sami. Preporučuje se transfer priručnika iz PDF fajla u Google dokument i onda u kabinetu za informatiku učenici mogu popunjavati upitnik elektronski, bez troškova štampanja materijala. Rezultati testa po pravilu treba da ostanu kao poverljivi, da svaki učenik zna trenutno znanje, a škola može da proceni da li je i u kojim segmentima potrebna dodatna obuka.
Adriatike/ALB: Ne jemi një shkollë e mesme ekonomike nga Shqipëria dhe deri më tani nuk kemi marrë pjesë në projekte Erasmus. Kë duhet të kontaktojmë për të marrë pjesë në projekt?
Prevod: Mi smo ekonomska srednja škola iz Albanije i do sada nismo učestvovali u Erazmus projektima. Koga treba da kontaktiramo da bismo učestvovali u projektu?
I suggest that you first create an account on the European Commission platform and then go to the field Opportunities for Erasmus+, register your organization and look for potential partners for joint participation in current calls for projects.
Danilo/MNE: Da li nastavnici koji učestvuju u radu na projektu dobijaju diplomu koja im može omogućiti napredovanje u radu?
Svakako. Najpre, nakon LTT obuke svi nastavnici dobijaju Mobility Europass certifikat, kao dokaz o stečenim veštinama. Drugo, svaki nastavnik dobija potvrdu o učešću u projektnim aktivnostima u međunarodnom projektu koja je osnova za napredovanje.
Marina/HR: Je li potrebno osigurati neke rekvizite za rad sa učenicima ili nabaviti literaturu za pripremu za rad?
Nikakvi posebni rekviziti nisu potrebni, osim papira i olovke za zapisivanje odgovora, ideja ili rešenja, a literatura nije neophodna (osim ako neko želi dodatne informacije), radi se po priručniku koji je baziran na stručnoj literaturi i na jednostavan način objašnjava pojmove i primere koje treba savladati u praktičnom radu (bez potrebe pamćenja napamet).
Okrugli stol je mjesto za vas: ovdje možete postavljati pitanja, tražiti savjete i odgovore na potencijalne dileme, razmjenjivati mišljenja o materijalima predstavljenima na našoj mrežnoj stranici, davati svoje prijedloge ili ponuditi razmjenu primjera dobre prakse. Također, uz materijale iz projekta koji se objavljuju u obliku praktičnih priručnika, ovdje možete pronaći literaturu s poveznicama na temelju koje svi zainteresirani mogu proširiti svoja znanja iz područja poduzetničkih kompetencija. Ako imate zanimljive i provjerene materijale (audiovizualne datoteke, PowerPoint prezentacije, studije slučaja itd.) u području poduzetničkih kompetencija, možete ih predstaviti na ovoj stranici (u obliku poveznice koja vodi do izvorno objavljenih materijala) kao svoj doprinos razmjeni dobre prakse. Pošaljite svoje upite, prijedloge ili poveznice na adresu: [email protected]
Napomena: anonimne poruke neće se uzimati u obzir.