Forum

Q&A

Mladen/SRB: Šta je suštinski novo u Vašem projektu u odnosu na EntreComp?

EntreComp je okvir sa poželjnim preduzetničkim osobinama, ali ne znači ništa ako ne primenite  odgovarajuće alate koji su potvrđeni u praksi uspešnih svetskih kompanija. Umesto da nauče da pamte,  učesnici našeg projekta uče kako da razmišljaju preduzetnički.

Može. Najvažniji delovi su: priprema nastavnika u vidu LTT obuke i 21 radionica prema priručniku „Materijal za obuku“.

Nažalost, projekat je već blizu završetka i nema mogućnosti da se novi partner uključi kao deo  konzorcijuma, as obzirom na fiksna budžetska sredstva i dinamiku aktivnosti. Ukoliko ste zainteresovani  za učešće u budućim projektima, pošaljite podatke o školi i dosadašnjem iskustvu u EU projektima. 

Predlog Nastavnog plana i programa (kurikulum) „Inovativno preduzetništvo“ biće dostavljen nadležnim  ministarstvima obrazovanja u zemljama učesnicama projekta, na razmatranje i ako bude sluha,  verujemo da će se predlog barem u nekim delovima (a možda i u celini) ugraditi u zvaničan nastavni plan  za srednje stručne škole. 

Fokus je određen Erasmus + konkursnim pravilima, na izgradnju kapaciteta VET škola, opšte škole su  isključene iz nepoznatih razloga. Postoji mogućnost da se inicira uvođenje predmet Poduzetništvo i u  gimnazije kod nadležnog Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, s obzirom da su preduzetničke  kompetencije potrebne svima, kako je i navedeno u EntreComp referentnom okviru. 

Učešće u projektima nije ograničeno samo na Sarajevo, odabir partnera se vrši na bazi više kriterijuma,  pre svega na osnovu profila škole, kadrovskih potencijala, iskustva i rezultata u prethodnim projektima i  uverenja nosioca projekta o posvećenosti ostvarenju projektnih rezultata kao garancija da će se projekat  uspešno realizovati u harmoniji, međusobnom uvažavanju, poštovanju rokova, savladavanju izazova,  zajedničkoj odgovornosti i ispunjenju očekivanih rezultata. 

Tačno je da se nastava odvija uglavnom prema klasičnom sistemu, ex-katedra, gde su učenici uglavnom  usmereni da pamte činjenice i da posle, putem testova, pokažu šta su naučili da bi dobili prolaznu ocenu.  Nažalost, naučene činjenice vremenom gube na značaju prema izmenjenim okolnostima, a nove  informacije mogu se uvek pronaći na Internetu. Svaki nastavnik, shodno mogućnostima i svojoj želji,  mogao bi da odvoji 10 minuta od časa, i da šansu svojim učenicima da rade grupno na kritičkom  razmišljaju tražeći odgovor na pitanje: ZAŠTO je to tako – umesto prostog pamćenja ŠTA je to.

Svakako, javite se da se dogovorimo kada bi mogli prisustvovati i slobodno dođite na čas.

Efekti obuke nisu ograničeni na kratkoročne ciljeve. Učenici uče kako da razmišljaju preduzetnički, a  kada će i kako upotrebiti stečene veštine, zavisi od situacije. Najveći broj učenika će pokušati da nađe  zaposlenje u postojećim kompanijama ili državnoj službi, kao najsigurnije izvore prihoda. U nekom  trenutku, iz različitih razloga, ili silom prilika (male plate, firma propada, loši međuljudski odnosi itd.) ili  sopstvenom voljom, krenuće putem osnivanja sopstvene firme. Tada će stečene veštine biti neophodne  – od početnog koraka prepoznavanja prilika na tržištu, generisanja i evaluacije ideja, pronalaženja  potrebnih resursa – materijalnih, tehničkih i personalnih, pa do izrade održivog biznis plana i adaptacije  tržišnim prilikama, konkurenciji, ili ukupnom pravnom i ekonomskom okruženju. Glavne veštine će biti  prilagodljivost i brzo reagovanje na promene.

U ovom ciklusu to nije moguće, jer je konzorcijum već formiran a budžetska sredstva raspodeljena. Predlažem da se prijavite preko portala Erasmus plus kao zainteresovana škola koja traži partnera za  učešće u narednim projektima.

Projekat Open future ne spada u kategoriju Mobility projekata (K1) nego u kategoriju izgradnje kapaciteta srednjih stručnih škola. Primarna obuka je usmerena na nastavnike, koji svoje stečeno znanje,  iskustvo i veštine prenose na učenike. Nažalost, učenici neće posećivati gradove gde se projekat održava,  ali je pokrenuta ideja da se organizuje razmena učenika, tako da se učesnici međusobno posećuju sa  smeštajem u porodicama učenika domaćina.

Ne, svi materijali su prevedeni na engleski jezik i kao takvi se mogu slobodno preuzeti i shodno  interesovanju, prevesti na lokalni jezik. S obzirom da su materijali u PDF formatu, možete koristiti  Google translate servis (ili neki drugi internet prevodilac) i imaćete sve materijale na svom jeziku. 

Nažalost, obično nema budžetskih sredstava za vanredno angažovanje nastavnika u dopunskoj nastavi,  ali rešenje može biti u okviru časova razrednog starešine, bez potrebe za dodatnim plaćanjem ili organizaciju časova van usvojenog rasporeda. Ako nastavnik ima želju da praktično izvodi kreativne  radionice i potrebno interesovanje učenika, uz saglasnost direktora, to je sasvim izvodljivo.

Program jačanja kapaciteta u okviru Erasmus plus programa je usmeren na VET škole iz zemalja  Zapadnog Balkana koje nisu u EU i nisu partneri u programu finansiranja Erasmus +. Tu spadaju Bosna i  Hercegovina, Crna Gora, Albanija i Kosovo. Škola iz Hrvatske je u ulozi partnera sa znanjem i iskustvom  koje prenosi na škole iz fokus grupe.

Testiranje možete sprovesti i sami. Preporučuje se transfer priručnika iz PDF fajla u Google dokument i  onda u kabinetu za informatiku učenici mogu popunjavati upitnik elektronski, bez troškova štampanja  materijala. Rezultati testa po pravilu treba da ostanu kao poverljivi, da svaki učenik zna trenutno znanje,  a škola može da proceni da li je i u kojim segmentima potrebna dodatna obuka. 

Prevod: Mi smo ekonomska srednja škola iz Albanije i do sada nismo učestvovali u Erazmus projektima.  Koga treba da kontaktiramo da bismo učestvovali u projektu? 

I suggest that you first create an account on the European Commission platform and then go to the field Opportunities for Erasmus+,  register your organization and look for potential partners for joint participation in current calls for  projects.

Svakako. Najpre, nakon LTT obuke svi nastavnici dobijaju Mobility Europass certifikat, kao dokaz o  stečenim veštinama. Drugo, svaki nastavnik dobija potvrdu o učešću u projektnim aktivnostima u  međunarodnom projektu koja je osnova za napredovanje.  

Nikakvi posebni rekviziti nisu potrebni, osim papira i olovke za zapisivanje odgovora, ideja ili rešenja, a  literatura nije neophodna (osim ako neko želi dodatne informacije), radi se po priručniku koji je baziran  na stručnoj literaturi i na jednostavan način objašnjava pojmove i primere koje treba savladati u  praktičnom radu (bez potrebe pamćenja napamet).

Okrugli stol je mjesto za Vas: ovdje možete postavljati pitanja, tražiti savjete i odgovore za potencijalne dileme, razmijeniti mišljenja o materijalima predstavljenim na našem web-sajtu, dati svoje prijedloge ili ponuditi razmjenu primjera dobre prakse. Također, pored materijala iz projekta koji se publikuje u vidu praktičnih priručnika, ovdje možete pronaći literaturu sa linkovima, na osnovu koje svi zainteresovani mogu da prošire svoja znanja iz oblasti preduzetničkih kompetencija. Ukoliko imate interesantne i verifikovane materijale (audio-vizuelne datoteke, PowerPoint prezentacije, studije slučaja, itd.) u okviru preduzetničkih kompetencija, možete ih predstaviti na ovoj stranici (u vidu linka koji vodi do izvornih publikovanih materijala) kao svoj doprinos razmjeni dobre prakse. Pošaljite svoje upite, prijedloge ili linkove na adresu: [email protected]

Napomena: anonimne poruke neće se uzimati u obzir.